Utstilling

Kontaktperson: Hanne Eli Nordstrand (h.e.nordstrand@gmail.com)
Utstillingsgruppa på Facebook: Utstillingstrening FOBK 2022

For mange er hundeutstilling en hyggelig og fin hobby. De reiser rundt i landet/utlandet for å treffe andre hundeinteresserte for å konkurrere med dem innenfor sin rase.

Utstilling er et viktig verktøy for å bedømme resultatet av avlen. De fleste raser har krav om at avlshunder skal være premierte før avl.
I andre hundesporter kan det være krav om utstillingsresultat for å bli champion.

Vi arrangerer Plankevalpen hvert år som er en uoffisiell utstilling for valper, junior og veteran. Den pleier vi å ha i mai.

Det å delta på utstilling krever mer enn å kunne løpe noen venstresvinger.
På disse treningene jobber vi med grunnleggende utstillingsteknikk;
· Hvordan man skal løpe med hunden for å vise den på best mulig måte.
· Løpe sammen med andre hunder
· Lære å stille opp hunden for dommer og lære den å stå rolig, eventuelt på et bord for de rasene det gjelder.
· Hunden får også sjekket tenner, testikler og resten av kroppen.

Disse treningene er også en god arena for å få en generell håndterings- og kontaktstrening blant andre hunder.
Ta med masse godbiter og ta gjerne med et utstillingsbånd, da det er lurt å venne hunden å bruke dette.

Treningstid mandag kl. 18.00-19.00 i klubbhuset.