Rallylydighet

Kontakt: fobk.rally@gmail.com
Rallylydighetsgruppa på Facebook: RallyGruppa i FOBK

Rallykomitèen består av Anneli Kilen, Line Børtveit og Hanne Eli Nordstrand.

Rallylydighet er en morsom sport for både hund og fører, hvor NRL sitt motto er glede, samspill og holdninger. Det er høyt fokus på positivitet og belønning av hunden for dens innsats.

Hundesporten kommer fra USA og ble videreutviklet i Canada. Fra og med 1. januar 2005 ble rallylydighet godkjent som en konkurranseform av den Amerikanske kennelklubben og det samme året ble The Canadian Association of Rally Obedience (CARO) dannet i Canada. 1.januar 2005 ble det også dannet et norsk styre og et norsk regelverk ble laget. I 2013 ble rallylydighet godkjent som en offisiell konkurranseform av Norsk Kennel Klubb (NKK), og samme år ble Norsk Rallylydighetsklubb (NRL) en medlemsklubb under NKK.

Når man konkurrerer i rallylydighet går man en bane med 15-20 forskjellige øvelser, hvor øvelsene er beskrevet på like mange skilt i banen. Per 1.1.17 finnes det 72 ulike øvelser (skilt).

Når man begynner å konkurrere starter man i klasse 1, hvor hunden føres i bånd. Etter hvert som man oppnår napp eller direkte opprykk, avanserer man til klasse 2, klasse 3 og elite, hvor hunden er uten line og halsbånd. Etter hvert som man stiger i klassene blir vanskeliggraden høyere. Oppnår man tre napp (som fører til et opprykk til en høyere klasse) kan man søke om å få en tittel i hundens stamtavlenavn. Titlene er RLI, RLII og RLIII. I elite kan man oppnå cert, og ved tre cert oppnår man championat, og hunden blir Rallylydighetschampion. Når hunden har oppnådd tre cert, kan man også søke om NRL’s hederspremie, som årlig blir utdelt på NRL sitt årsmøte.

På hvert stevne bygger dommeren ny bane, slik at ekvipasjen aldri vet hvilke øvelser det skal konkurreres i, og derfor må alle øvelser være trent inn på forhånd. Hver ekvipasje starter med 200 poeng, og trekkes fortløpende for feil i banen, slik som feil utførte øvelser, stram line (i klasse 1), skjeve sitter/dekker, treghet ol. Dersom øvelsen ikke blir korrekt utført (og man har brukt opp/ikke har repetisjoner), hunden er ute av kontroll, hunden gjør fra seg i banen ol., blir man diskvalifisert. Dersom hunden vegrer seg for eller river et hinder, blir man trukket i poeng.

Fra 2015 har det blitt arrangert uoffisielt Norgesmesterskap i Rallylydighet med stor suksess.

Er du interessert i å prøve rallylydighet? Kom gjerne på en trening og se hva rallylydighet er og bli kjent med medlemmene i rallygruppa! 🙂 Vi trener fast tirsdag kl 19-20:30 og onsdag kl 18-21 på FOBK sitt område. Alle førere og hunder uansett hundens rase, alder og størrelse er hjertelig velkomne! Det er viktig at hunden kan trene mens andre hunder er tilstede og kan grunnleggende hverdagslydighet, slik som sitt og dekk, hvis ikke hunden kan det anbefaler vi at du tar en tur på miljøtreningen kl 18 på tirsdager før du begynner med rallylydighetstrening. 🙂

Dersom du har lyst til å prøve rallylydighet kan det være lurt om du på forhånd har sett på regelverket med skiltene/øvelsene, og de kan du finne på Norsk rallylydighetsklubb sine hjemmesider.