Nesearbeid

Kontaktperson: Grete Brevig (grbrev@gmail.com)
Nesegruppa på Facebook: Nesearbeidsgruppe FOBK

Spesialsøk er en betegnelse på ulike aktiviteter knyttet til bruk av hundens unike luktesans. De har muligheten til å skille lukter fra hverandre som vi ikke engang kan ane. Takket være den utrolige nesen, bruker vi i dag hunder til å finne alt fra lik, sprengstoff, sedler og narkotika til kantareller og små kongbiter. Det er ingen grenser for hvilke dufter vi kan lære hunden å gjenkjenne og markere. Spesialsøk kan trenes både profesjonelt til yrkesbruk, som konkurranseform (Nosework/Smeller) eller for aktivisering og moro.

For å tilfredsstille hundens medfødte behov og lyst til å bruke nesa, må vi sysselsette den med forskjellige neseøvelser. Spesialsøk er nesearbeide som passer alle hunder i alle aldre, og er en super måte å aktivisere hunden din på, i tillegg til at de fleste hunder synes dette er veldig morsomt! Søksarbeide bygger og styrker relasjonen mellom hund og fører, og er en sikkert måte å holde hunden i form både fysisk og mentalt, og øker bl.a. også hundens selvtillit og mestringsfølelse.

I Norge har vi i dag to forskjellige konkurransegrenser innenfor nesearbeide. Det er NoseWork og Smeller. NoseWork finnes også i Sverige.

Her i klubben trener vi nesearbeide først og fremst med kongbiter. Dette fordi det er lett tilgjengelig og lett å håndtere og fordi hundene lett kan gå over til andre dufter hvis de skal konkurrere.

Det er ønskelig at alle som vil trene sammen med oss, har deltatt på et nybegynnerkurs før man trener sammen med resten av gruppa. Vi har etter hvert blitt ganske mange som trener, og vi har blitt en sosial gjeng som har det hyggelig sammen og som hjelper og støtter hverandre.

For å bli medlem av Facebook sida vår (Nesearbeidsgruppa FOBK), må du være medlem av FOBK.

Treningstider

• Mandag fra 19 – 22 og tirsdag fra 18- 22  enten på klubbhuset eller et annet sted som blir avtalt på Facbook sida vår.
  • I helger har vi klubbhuset enten lørdager eller søndager. Tidspunkt annonseres på sida vår.
  • I sommerhalvåret – søndager etter avtale på Facbook sida vår.