Lydighet

Kontaktperson: Trude Fosse (trude@hunden-min.no)
Lydighetsgruppa på Facebook: LP FOBK

Grunntanken vår er at alle kan hjelpe alle, at de som er på treningene, innehar masse kunnskap som deles.

Målet med treningene er å hjelpe hverandre med å fokusere på øvelser ekvipasjen allerede kan og i forhold til de klassene som de konkurreres i, og gi hjelp/råd til øvelser som er utfordrende å lære inn.

På tirsdager er det miljøtrening/felles lydighetstrening. Det stilles ikke krav til forkunnskaper og det gir en ypperlig mulighet for hunden bli trygg på å være sammen med andre hunder (og til tider MANGE hunder).

Vi skal sette opp konkurranser; både uoffisielle og offisielle. Vi vil også sette opp valpekurs og hverdagslydighetskurs innimellom.

Valpe-/nybegynner-/hverdagslydighetskurs:
På disse kursene lærer eieren både teoretisk og i praksis om hvordan de skal lære hunden sin å bli lydig og om hvordan de skal bli en god leder for den. Ved siden av selve opplæringen vil hundene også ha glede av kursene ved at de møter andre hunder i kontrollerte omgivelser.

Aktivitetene blir annonsert på hjemmesiden og Facebook forløpende.

Hvorfor ha en lydig hund?

• Det praktiske er at vi har en hund som gjør det vi ber den om.
  • Vi unngår farlige situasjoner (hund som kommer tilbake på kommando hvis den er på vei ut i traffikert vei)
  • Det er også en konkurranseform.
  • Skal du drive med hvilken som helst annen hundesport (eks: bruks, , agility, freestyle), så må lydighetsgrunnlaget være på plass.
  • Ikke minst har hunden godt av å få brukt hodet og få lov til å jobbe. Den lever nok ikke i flere år, men den lever lykkeligere.