Agility

Kontaktperson: Tonje Skistad (agility@fredrikstadbrukshundklubb.no)
Agilitygruppa på Facebook: Agility FOBK

Agilitykomitèen består av:
Tonje Skistad (leder), Julie Marie Setten og Anna Marita Meum.

Sort og hvit hund som hopper et hinder.
Hvit og svart hund som hopper agilityhinder

Agility – en fartsfylt og spennende aktivitet!

Informasjon om agility fra NKK.no (med korrigering av størrelseklasser etter nytt regelverk 2022):

Agility er for alle hunder, både rasehunder og blandingshunder! Agility er en av verdens mest populære hundesporter og den startet som pauseunderholdning under Crufts, verdens største hundeutstilling, i 1978.

En agilitybane inneholder forskjellige hinder som hopp, tunneler, slalom, balansebom, møne og vippe. Agility er delt opp i flere klasser, både etter størrelse og ferdigheter. Størrelsesmessig deles klassene opp i Extra Small, Small, Medium, Large og Extra Large.

Man begynner i klasse 1 og kan gjennom resultater kvalifisere seg opp til klasse 2 og videre opp til klasse 3 som er den høyeste ferdighetsklassen, dersom man velger å konkurrere med hunden sin. Det er dog mange som kun driver med agility for å aktivisere og ha det gøy med hunden sin.
I en konkurranse er målet å komme seg gjennom banen på kortest mulig tid uten feil, banen er aldri den samme og det er dommeren som står for designet.

Agility kombinerer fart og godt samarbeid mellom hund og fører. Hundene løper løs og tas gjennom banen av føreren ved hjelp av kommandoer, tegn og bevegelser. Det er viktig å ikke starte å trene agility før hunden er ferdig utvokst, da dette kan være en belastning for hunden og man må vente til hunden er 18 måneder før man kan begynne å konkurrere.

Størrelsesklasser

Det konkurreres individuelt i fem størrelsesklasser:
• Extra Small (XS): for hunder under 28 cm i mankehøyde
• Small (S): for hunder under 35 cm i mankehøyde
• Medium (M): for hunder fra og med 35 og under 43 cm i mankehøyde
• Large (L): for hunder fra og med 43 og under 50 cm i mankehøyde
• Extra Large (XL): for hunder fra og med 43 cm i mankehøyde

Hunder målt til XS kan enten konkurrere i XS eller S, og hunder målt til L kan enten konkurrere i L eller XL.

Link til Regler for agilitystevner (2022)

Hvit og rød hund som går gjennom agilityslalom

Krav for å trene agility i FOBK

For å trene agility i Fredrikstad og Omegn Brukshundklubb må man først ha gjennomført et nybegynnerkurs (eller tilsvarende) i agility. Dette gjelder både på fellestreningene våre og for å kunne egentrene på området med klubbens agilityutstyr.
Dette handler først og fremst om sikkerhet og trygghet for hundene, men også for korrekt bruk av utstyret slik at vi unngår unødige slitasjer og skader.

Det er ikke krav om å ha gått kurs hos oss, tilsvarende kurs andre steder er også godkjent. Kurset må inneholde trygg innlæring av alle hindre for å kunne egentrene med disse hos oss. Mangler det innlæring av noen spesifikke hinder, må disse introduseres sammen med en erfaren utøver eller instruktør på fellestrening, eller kurses separat.

Medlemmer som ikke har gått kurs, men som har tidligere erfaring med agility, eller har fått privat veiledning tilsvarende nybegynnerkurs eller mer, er unntatt kurskravet.

Treningstider

Oppdaterte tider finnes også i hallkalenderen.

• Mandag
Nybegynner / klasse 1

• Torsdag
Videregående / klasse 3
Partallsuker: 19:30 – 22:00
Oddetallsuker: 17:00 – 19:30

• Fredag
Åpent for alle nivåer
Partallsuker: 19:30 – 22:00
Oddetallsuker: 17:00 – 19:30

Det lages innlegg i agilitygruppas Facebookgruppe før alle fellestreninger.
De som ønsker å trene kommenterer i innlegget at de kommer, slik at treningsansvarlig lettere kan planlegge treningen.